Strona główna » Tiktok dla biznesu

Tiktok dla biznesu

Tiktok dla biznesu – Jak działa aplikacja i dlaczego warto w nią zainwestować? 

Social media codziennie się zmieniają, z dnia na dzień dochodzą coraz to nowsze platformy społecznościowe, które wyprzedzają top aplikacje w rankingach. Taką aplikacją jest Tiktok, który znacznie wyprzedził swoich konkurentów. Jest to kwestią niedługiego czasu, kiedy to Chińska aplikacja zawładnie światem online. Co jest w niej takiego wyjątkowego i dlaczego codziennie coraz więcej osób decyduje się na korzystanie z aplikacji? I przede wszystkim – jak można wykorzystać aplikacje dla biznesu? 

Czym jest Tiktok? 

Niegdyś uważana za aplikację “dla dzieci”, teraz jest to jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie. Aplikacja, która powstała w Chinach, zrzesza u siebie (według statystyk) 500 milionów użytkowników dziennie, z czego 66% z nich ma mniej niż 30 lat i statystycznie jest aktywny około 50 minut. W sumie została pobrana ponad 2 miliardy razy z App store i Google Play, natomiast największy przyrost użytkowników, powstał w czasie pandemii.   

Omawiając w skrócie, jest to aplikacja, w której twórcy mogą wykazać się swoją kreatywnością, nagrywając krótkie  (maksymalnie 60 sekundowe) filmiki. Tiktok oferuje między innymi bazę filtrów, dźwięków czy różnego rodzaju przejść, tzn “transition” dzięki którym nasze filmiki mogą wyglądać ciekawie. Co kilka dni powstają tak zwane “trendy”, to znaczy, gdy na przykład jedna osoba nagrywa swój układ taneczny do danego dźwięku, który później rozprzestrzenia się na cały świat i jest nagrywany przez nawet miliony użytkowników. Najpopularniejszym użytkownikiem jest 16 letnia Charli D’amelio, która jest Amerykańską tancerką. Na swoim koncie zrzesza ponad 100 milionów obserwujących, co daje jej najwyższy wynik na świecie. Można sobie tylko wyobrazić, jakie czerpie z tego korzyści. 

Pokolenie Z.

Społecznością na tiktoku jest głównie pokolenie Z. Osoby młodsze, które nie przyjmą do siebie suchej reklamy produktu lub osób, które reklamują dosłownie wszystko. Ciężko jest zdobyć ich zaufanie, jak najbardziej cenią sobie szczerość. Wbrew pozorom jest to dobre, ponieważ dobry produkt sam się obroni a my przy okazji możemy zdobyć zaufanych klientów, którzy zostaną z nami na dłużej a nie tylko na chwilę. Ostatnimi czasy tiktok zaczął bardziej się rozwijać, dlatego do pokolenia Z, dołączają osoby, które mają powyżej 20 lat.

Jakie korzyści ma z tego marka?

Nie trzeba zbyt długo zastanawiać się nad odpowiedzią, ponieważ jest ona bardzo prosta – jest to nowa platforma do pozyskiwania obserwujących i potencjalnych klientów. Oczywiście wiadomo, że po pierwszym dodanym filmiku, nie zaobserwuje nas milion użytkowników, ale zdecydowanie można potraktować ją, jako ta która buduje zaufanie z odbiorcami, budując w tym silną społeczność. Również wiadome jest to, że aplikacja nie jest stworzona dla każdej marki przez to, że każda firma ma określoną grupę odbiorców (a z tiktoka, jak wiadomo większy procent użytkowników jest między 13 a 18 rokiem życia). Nie ma co się jednak zrażać, nasi odbiorcy wkrótce dorosną i zakupią produkt. Tym bardziej, że ostatnimi czasy zakładają konta osoby mające powyżej 20 lat.

Aplikacja jest również społecznością Influencerów, którzy mają globalne zasięgi, co znaczy, że nie są popularni tylko w Polsce. Także ogromną zaletą jest zaproponowanie produktów Influencerom, do których odbiorcy mają zaufanie i z chęcią dokonają transakcji, by być jak ich idol. Jest to najprostsza forma reklamy, ponieważ Influencer ma już swoją zaangażowaną społeczność. Na tiktoku ważne są pierwsze 3 sekundy, także jeśli chcemy postawić na własną reklamę, od pierwszej chwili musimy zainteresować naszych odbiorców aby zostali do końca. Algorytm najbardziej lubi ilość oglądania filmiku, także nie może być to zwykła, nudna reklama niedopasowana do contentu i założeń tiktoka. Nie może być to również reklama, taka jak w telewizji. Najlepiej zrobić reklamę krótką, czytelną, tak aby użytkownik wiedział co jest mu przekazywane. Jako specjaliści od marketingu, musimy nastawić się na to aby zbadać, które filmiki otrzymają najwięcej polubień i wyświetleń. Nie muszą być to zabawne filmiki, mogą być edukacyjne, rozrywkowe, jak najbardziej dopasowane do marki. Jeśli trafimy w algorytm, w jedną noc możemy zdobyć nawet kilka milionów wyświetleń i setki tysięcy polubień i obserwujących, co przekłada się na to, że chociaż jedna osoba mogłaby zostać naszym potencjalnym klientem.

Jak się za to zabrać?

Przede wszystkim, trzeba ustawić swoje konto jako biznesowe, aby mieć wgląd na dane analityczne. Wtedy wiemy skąd biorą się nasze wyświetlenia i ile czasu nasz filmik był oglądany. Jest to bardzo pomocne, ponieważ mówi to nam, o której mamy wrzucać filmiki i jakie treści są postrzegane jako te angażujące. Ustaw swoje BIO aby użytkownicy wiedzieli kim jesteś i czym się zajmujesz. Również mamy okazję aby podłączyć inne media społecznościowe do naszego konta Tiktok, dzięki czemu po kliknięciu w ikonki, odbiorcy od razu zostaną przekierowani na inne social media. Nie musimy podążać za trendami, najlepiej dopasować treści do naszych marek. Opracuj strategię, testuj, angażuj się a na pewno przyniesie Ci to korzyści jakich oczekujesz (a nawet takie, jakich się nie spodziewasz).  

Ale czy warto?

Tiktok jako mniejszość, daje nam okazję dotarcia do grupy pokolenia Z. Potrzeba bardzo dużo cierpliwości i zaangażowania, ale jak najbardziej warto pójść tą drogą. Pokolenie te jest za nowinkami technologicznymi, ciężko jest zdobyć ich zaufanie, ale będą z nich dobrzy klienci, którzy w późniejszym czasie mogą polecać produkty marki innym. Nawet jeśli nikt nie zostanie klientem, jak najbardziej może zaobserwować inne platformy społecznościowe. Jak wiadomo, im więcej obserwujących, tym potem social media zostają wyrzucane do proponowanych, na główne strony lub są polecane przez obserwatorów. Także w 2021 roku spróbuj i zainwestuj w aplikację Tiktok.